تضمین سلامت نذورات حسینی با نظارت ویژه دامپزشکی جنوب کرمان/ توصیه به نگهداری ۲۴ ساعته گوشت در یخچال
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان، از اجرای طرح تشدید نظارتهای بهداشتی و شرعی بر ذبح دامهای قربانی و فرآوردههای دامی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد و بر فعالیت ۶۶ اکیپ نظارتی برای صیانت از سلامت عمومی تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان، حمید توسلیپور مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان در تشریح برنامههای این اداره کل همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: به منظور حفظ بهداشت و سلامت جامعه و پیشگیری از بیماریهای مشترک میان دام و انسان، ۶۶ اکیپ نظارتی بهداشتی و شرعی سازماندهی شدهاند تا بر ذبح دامهای نذری در سراسر منطقه جنوب کرمان نظارت دقیق داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه نظارت بر مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآوردههای خام دامی از فعالیتهای مستمر این اداره کل است، افزود: با توجه به افزایش تقاضا برای فرآوردههای دامی در ایام تاسوعا و عاشورا، این نظارتها شدت میگیرد تا با حصول اطمینان از سلامت محصولات، دغدغهای برای شهروندان و عزاداران ایجاد نشود.
توسلیپور در ادامه ضمن تأکید بر رعایت اصول بهداشتی از سوی شهروندان و مسئولان هیئتها، توصیههای مهمی را در خصوص نگهداری گوشتهای نذری ارائه داد: شهروندان باید توجه داشته باشند که گوشت تازه ذبح شده نباید بلافاصله منجمد شود و توصیه اکید دامپزشکی این است که گوشتها پس از ذبح، حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال (۰ تا ۴ درجه سانتیگراد) نگهداری شوند.
این اقدام ضمن تکمیل فرآیند جمود نعشی و بهبود کیفیت گوشت، باعث از بین رفتن عوامل بیماریزای احتمالی شده و سلامت مصرفکنندگان را تضمین میکند. مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان در پایان با اعلام آمادگی کامل تمامی بخشهای نظارتی این اداره در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تصریح کرد: همکاران ما در تمامی ایام سوگواری در آمادهباش کامل هستند و سامانه ۱۵۱۲ آماده پاسخگویی به سوالات، ارائه مشاورههای بهداشتی و دریافت گزارشهای مردمی در سراسر منطقه است تا هیچگونه خللی در امنیت غذایی نذورات ایجاد نشود.
نظر دهید